Collega’s die niezen of hoesten in het openbaar zitten ook in onze allergiezone: maar liefst 47 procent zegt zich hier wel eens aan te ergeren. De helft van de medewerkers krijgt bovendien een ongemakkelijk gevoel bij de geur van andere collega’s.
SCA, bekend van merken zoals Tork, onderzocht het gedrag en de houding van werkend Nederland ten aanzien van hygiëne op de werkvloer en publiceert de resultaten in een trendrapportage.
‘Hygiëneniveau heeft effect heeft op werkprestatie’
Dat het hygiëneniveau effect heeft op de werkprestatie staat volgens het merendeel buiten kijf: driekwart is van mening dat een slechte hygiëne een negatieve invloed heeft op de werknemers, bijvoorbeeld op het werkgeluk of de -prestatie.
Volgens ondervraagden verschilt het hygiënebewustzijn van collega tot collega, maar bijna de helft vindt zichzelf altijd nog hygiënischer ingesteld dan anderen op kantoor.
Top 5 ergernissen op kantoor
Dit is de Top 5 ergernissen op kantoor als het gaat om hygiëne:
- Het aantreffen van haren van collega’s op wasbak of badkamervloer (64%)
- Vies ogende of vies ruikende kleren van collega’s (63%)
- Kruimels of vlekken van andermans eten/drinken (61%)
- Collega’s die rommel niet achter zich opruimen (54%)
- Het gebruiken van hetzelfde toilet als onbekende bezoekers (45%)
Clean desk policy
Uit het onderzoek blijkt dat 50% van de ondervraagden het liefst in een eigen, afgesloten ruimte werkt. Hoewel een vijfde het als plezierig ervaart om een werkomgeving te delen met anderen, maakt 44% van de flexwerkers zich wel eens zorgen over of hun bureau wel schoon is achtergelaten door hun voorganger.
“Flexwerken of niet, een hygiënische werkomgeving moet voor iedereen vanzelfsprekend zijn. Naast een strikt schoonmaakregime helpt het om het bewustzijn onder medewerkers te vergroten, door hen te attenderen op het schoonmaken van hun toetsenbord, het wassen van de handen en het regelmatig gebruiken van een desinfecterende gel,” aldus Gertie Eikenaar, communicatiedirecteur bij SCA Benelux.
“En stel collega’s met de juiste producten in staat om een clean desk policy na te streven: maak je eigen bureau schoon na gebruik!”
Onderzoek
In het onderzoek werden 8.000 kantoormedewerkers uit 17 stadsregio’s verdeeld over verschillende landen ondervraagd gedurende de periode maart en april 2016. In het onderzoek is rekening gehouden met een representatieve spreiding in geslacht, leeftijd, arbeidsduur, sector (publiek/privaat), werksituatie en bedrijfsgrootte.
Lees hier de volledige trendrapportage.
Bron: Facto.nl - juni 2016