Zoek

   Persoonlijk advies   024-3727292        Groot assortiment          Op voorraad is vandaag verstuurd   

Eén op de drie Nederlanders maakt smartphone bijna nooit schoon?!

Regelmatig handen wassen wordt ons van jongs af aan geleerd. Maar hoe schoon zijn je handen eigenlijk nog nadat je een berichtje hebt getypt op je mobiele telefoon? Niet iedereen realiseert zich dat mobiele telefoons een broeinest van bacteriën zijn


Het blijkt namelijk dat 31 procent van de Nederlanders hun mobiele telefoon bijna nooit schoonmaakt.

Zondag 15 oktober was het Global Handwashing Day, een dag waarop wereldwijd bewustzijn wordt gecreëerd voor het belang van schone handen. Daarom ging Essity de straat op om Nederlanders te vragen hoe vaak zij hun mobiel schoonmaken en testten we met speciale bacterie-swaps de hygiëne van de mobiele telefoons.

 

 Hierboven een videoverslag waarin de mobiele telefoonhygiëne onder Nederlanders op straat wordt getoetst

Telefoon op het toilet

De meerderheid (67%) van de Nederlanders maakt de telefoon alleen schoon als hij zichtbaar vies is. Bovendien maken zij in dat geval vaak alleen het scherm schoon (61%). Niet erg hygiënisch, wanneer je bedenkt dat bij het overgrote deel deze metgezel zelfs meegaat naar het toilet (69%). Niet alleen de mobiele telefoon wordt weinig schoongemaakt. Slechts ongeveer de helft maakt hun tablet (52%), vaste telefoon (37%), toetsenbord (54%) en muis (44%) regelmatig schoon; eens per maand of vaker.  

Broeinest van bacteriën
Het overgrote deel van de Nederlanders (87%) vindt dat zij hun handen vaak genoeg wassen, zo blijkt uit het eerder uitgevoerde Hygiëne Matters-onderzoek van Essity. Maar dat zegt nog lang niet alles over de daadwerkelijke handhygiëne. Gertie Eikenaar, communicatiedirecteur bij Essity Benelux: “Als je bedenkt dat mensen hun mobiele telefoon gemiddeld zo’n 100 keer per dag ontgrendelen, dan kun je je voorstellen hoeveel bacteriën zich hier verzamelen. Zelfs als je mobiel niet zichtbaar vuil is, kan het miljoenen bacteriën bevatten. Dan kun je nog zo vaak je handen wassen, maar wanneer je je telefoon niet regelmatig schoonmaakt haalt dit weinig uit. Uit ons onderzoek blijkt dat mensen zich nog maar weinig bewust zijn van de mobiel als broedplaats voor bacteriën. Schone handen kunnen verspreiding van virussen in infecties voor een groot deel voorkomen. Om die reden willen we dit onderwerp extra op de kaart zetten tijdens Global Handwashing Day en mensen bewust maken van het belang van een goede handhygiëne, waar het regelmatig ontsmetten van je telefoon een cruciale factor in is.”

Over het Global Handwashing Day-onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd door Essity in samenwerking met Panelwizard. In totaal werden 1.132 Nederlanders en 1.060 Belgen (18 jaar en ouder) ondervraagd over hun gedrag, houding en kennis omtrent handen wassen en de hygiëne van hun eigen mobiele telefoon. Bij de selectie van de respondenten is rekening gehouden met een representatieve spreiding wat betreft geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie en opleiding.  

Over het Hygiëne Matters-onderzoek
Het Essity-onderzoek ‘Hygiëne Matters’, dat voor het eerst is uitgevoerd in 2007, heeft als doel het bewustzijn te vergroten van het verband tussen hygiëne, gezondheid en welzijn over de hele wereld. Dit wereldwijde onderzoek combineert het inzicht van Essity over klanten en consumenten met extern onderzoek, casestudies en deskundig commentaar. Het rapport bespreekt hygiënekwesties vanuit verschillende hoeken: economisch, cultureel en sociaal. In combinatie met de product- en marktkennis van Essity draagt het rapport bij aan een beter onderbouwde discussie over het belang van betere hygiënenormen voor iedereen. In 2016 werd het onderzoek uitgevoerd onder 12.000 respondenten uit twaalf verschillende landen over de hele wereld.

Lees hier meer over het Hygiëne Matters-onderzoek.

Essity is wereldwijd actief als specialist in persoonlijke hygiëne en is bekend van merken zoals Libresse, Tempo, Demak’Up, Edet en Tena. Meer informatie over Essity vind je op: www.essity.nl

Bron: Essity

Marketing & Communicatie