Zoek

   Persoonlijk advies   024-3727292        Groot assortiment          Op voorraad is vandaag verstuurd   

Beleving van schoon: 5 inspirerende tips

Beleving van schoon: 5 inspirerende tips

Hoewel dit niet één op één waar is, beleeft Nederland schoon op die manier. Hoe spelen producenten in op de beleving van schoon bij de ontwikkeling van schoonmaakmiddelen? 5 producenten vertellen.


1. Hogere prioriteit aan kwaliteit

Antoinette van Nieuwenhuijzen (Diversey Care): “In de ontwikkeling van reinigingsmiddelen geeft Diversey Care een hogere prioriteit aan de kwaliteit van schoon dan aan de beleving van schoon. De geur en kleur van een product zijn echter wel criteria waar we naar kijken. De beleving van schoon is het resultaat van het totale schoonmaakproces, vanuit onze visie focussen we dan ook op schoonmaaksystemen en helpen onze klanten daar waar nodig met training en instructie.”

2. Juiste parfums

Jaco den Ouden (Van Dam Bodegraven): “Wij merken op dat beleving en schoon vaak geassocieerd worden met de geur van de te reinigen, of reeds gereinigde ruimte. Onze producten zijn – naast dat dit kwalitatief hoogwaardige reinigers zijn – dan ook voorzien van de juiste parfums die aansluiten bij de beleving van de gebruiker. Ook kleur speelt hier een belangrijke rol. Denk aan de geldende HACCP-normering.”

3. Ruikt het fris, dan is het fris

Fred Homburg (Militex): “Als wij onze producten niet afstemmen op de beleving, toepassing én de gebruiker, sla je al snel de plank volledig mis. Geur is mogelijk het meest belangrijke aspect omdat deze direct meespeelt in de eindbeoordeling: ‘Ruikt het fris, dan is het fris’. Naast geur heeft de beleving van schoon ook andere aspecten die voor de gebruiker zwaar meewegen. Denk aan de mogelijkheid om goed te doseren, correcte mate van schuimvorming, kleur die past bij de toepassing, gevoel op de huid, het zichtbare schoonmaakeffect en daarbij de afwezigheid van milieu- en gevarensymbolen.”

4. Reinigingspresentatie is belangrijk

Bernoit Lesgardeur (Werner & Mertz Professionals): “De beleving van schoon is geen drijfveer in de ontwikkeling van reinigingsmiddelen indien deze beleving enkel gerelateerd is aan de aanwezige geurstof. Voor ons speelt de reinigingspresentatie de hoofdrol. Uiteraard is er ook aandacht voor de geurstof, maar niet alleen om de geur op zich. Ook de biologische afbreekbaarheid, het mogelijke risico op huidallergie en de remanentie van de geurstof spelen hierin een rol.”

5. Geen doel op zich

Sam van Gerwen (Ecolab): “De beleving van schoon is zowel een emotioneel als een rationeel gegeven. Mensen zijn bijvoorbeeld snel geneigd een ruimte schoon te vinden als het er lekker en fris ruikt. Maar dat wil nog niet zeggen dat die ruimte ook effectief schoon is. Voor ons is het uiteraard in de eerste plaats van belang dat een ruimte efficiënt gereinigd wordt dankzij onze producten. Een frisse geur kan dat resultaat versterken, maar is nooit een doel op zich.”

Bron: Servicemanagement d.d. 4 augustus 2016